Как може да намалим стреса и да облекчим адаптацията
Символът на аутизма. Снимка: Shutterstock
В училище детето не само трябва да се чувства удобно, но и да се научи да поддържа внимание, да усвоява нов материал и да седи на едно място за дълго време.
Разбира се, това е стрес за всяко хлапе, което до вчера е тичало в двора, а днес трябва да отговаря на въпросите на учителя.
Ако детето е с аутизъм, всяка промяна е още по-трудна. То трябва някак да се адаптира. А това означава да се „сприятели“ с новите хората около себе си, с помещението, режима, правилата.
Логопедът Елена Мелникова разказва как да помогнете на бъдещия ученик, ако има разстройство от аутистичния спектър.
Майка държи за ръка момиченце. Снимка: Getty
Разбира се, не всички деца с аутизъм могат да учат в училище и да следват стандартната учебна програма. Всичко зависи от формата и степента на нарушението.
Някои могат да тръгнат на училище на 7-8 години и сравнително успешно да свикнат с новия екип, други изискват специална програма, за някои изобщо не може да се говори за образование.
Всяко дете минава през процеса на приспособяване към училище, независимо дали има или не нарушения от аутистичния спектър. Но разбира се има разлика.
При децата с аутизъм адаптацията към училище има свои характеристики и продължава по-дълго, понякога повече от един месец.
Всяка промяна на обичайното място, обекти или маршрут създава допълнителен стрес за детето. То не може да приеме спокойно промените в живота си и трудно свиква с тях.
Факт е, че децата аутисти мислят в образи.
Когато видят нова сграда или обзавеждане, им е трудно да осъзнаят, че това е същият обект, но с различна визия.
Някои от тях имат проблеми със сензорното развитие. За тях всички звуци, миризми и усещания са като нови.Имат нужда от време, за да свикнат с вълнението от емоции и явления, които ги връхлитат в един момент.
И никаква предварителна подготовка не може да замени самия процес на адаптация в училище.
Може обаче да помогнем на детето си да премине през периода на приспособяване по-малко болезнено.
Графично разпределение на задачите. Снимка: Getty
Родителите и учителите трябва да са подготвени за факта, че в периода на адаптация ученикът може да бъде по-раздразнителен. Нервната му система е под голямо напрежение поради невъзможността бързо да се справи със стреса.
Детето започва да се уморява по-бързо и по-често боледува от настинки.
- Създайте комфортна среда.
- Посетете училището предварително, разходете се по коридорите с детето си. Нека огледа класната стая, да седне на чиновете ....Покажете му тоалетната.
- Направете визуален график. Това е полезен инструмент за тези деца. Представлява набор от изображения, обекти и надписи, които показват последователност от действия. Това ще повиши уменията му за самоорганизация и ще балансира емоционалното му състояние.
- Обяснете му нормите за поведение в училище. Използвайте снимки или текстове, които обясняват правилата и ситуациите в училище – как например как да се държи в междучасието или по време на час.
- Подгответе любима играчка или предмет, който да напомня на детето ви за дома.
Момиченце реди цветни моливи. Снимка: Getty
Детето трябва да работи с логопед не само в периода на подготовка и адаптация към училище. Дори в детската градина професионалистът ще помогне за подобряване на сетивните умения на детето в предучилищна възраст и други.
В резултат на това детето в предучилищна възраст:
- развива нагледно-образното мислене;
- научава повече за света около себе си, включително за предстоящото училище;
- става по-усърден и дисциплиниран;
- научава се да взаимодейства не само с родителите, но и с учителя.
След постъпване на детето в училище работата с логопед продължава.
Да развиват артикулацията, звуковото произношение и да помагат за увеличаване на активния речник. С течение на времето детето започва да изразява мислите си по-ясно и е по-добре разбрано от връстници и учители;
Да се научи да води диалог, правилно да използва невербални сигнали, да разбира емоциите и интонациите в речта на други хора;
Да овладява алтернативни видове комуникация (картинки, жестове, специални приложения). Това може да е от значение за тези, които имат затруднения в общуването.
За да бъде ефективна работата с логопед, трябва да се свържете с него възможно най-рано. След като се установи, че детето има разстройство от аутистичния спектър, трябва да си уговорите среща със специалист - това ще бъде интелигентното решение.
Успешната адаптация в училище до голяма степен зависи от сътрудничеството на родители, логопеди, учители и други специалисти, които трябва да работят заедно и да се съобразяват с нуждите на ученика.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари