Детето аутист тръгва на училище

Как може да намалим стреса и да облекчим адаптацията

02 Септември 2024 г.
Детето аутист тръгва на училище

Символът на аутизма. Снимка: Shutterstock

 

В училище детето не само трябва да се чувства удобно, но и да се научи да поддържа внимание, да усвоява нов материал и да седи на едно място за дълго време.
Разбира се, това е стрес за всяко хлапе, което до вчера е тичало в двора, а днес трябва да отговаря на въпросите на учителя.

Ако детето е с аутизъм, всяка промяна е още по-трудна. То трябва някак да се адаптира. А това означава да се „сприятели“ с новите хората около себе си, с помещението, режима, правилата.
Логопедът Елена Мелникова  разказва как да помогнете на бъдещия ученик, ако има разстройство от аутистичния спектър.

 

Майка държи за ръка момиченце. Снимка: Getty

Разбира се, не всички деца с аутизъм могат да учат в училище и да следват стандартната учебна програма. Всичко зависи от формата и степента на нарушението.
Някои могат да тръгнат на училище на 7-8 години и сравнително успешно да свикнат с новия екип, други изискват специална програма, за някои изобщо не може да се говори за образование.

Защо за тях е по-трудно

Всяко дете минава през процеса на приспособяване към училище, независимо дали има или не нарушения от аутистичния спектър. Но разбира се има разлика.
При децата с аутизъм адаптацията към училище има свои характеристики и продължава по-дълго, понякога повече от един месец.

Особености

Всяка промяна на обичайното място, обекти или маршрут създава допълнителен стрес за детето. То не може да приеме спокойно промените в живота си и трудно свиква с тях.

Факт е, че децата аутисти мислят в образи.
Когато видят нова сграда или обзавеждане, им е трудно да осъзнаят, че това е същият обект, но с различна визия.
Някои от тях имат проблеми със сензорното развитие. За тях всички звуци, миризми и усещания са като нови.Имат нужда от време, за да свикнат с вълнението от емоции и явления, които ги връхлитат в един момент.
И никаква предварителна подготовка не може да замени самия процес на адаптация в училище.
Може обаче да помогнем на детето си да премине през периода на приспособяване по-малко болезнено.

Какво може да направим

Графично разпределение на задачите. Снимка: Getty

Родителите и учителите трябва да са подготвени за факта, че в периода на адаптация ученикът може да бъде по-раздразнителен. Нервната му система е под голямо напрежение поради невъзможността бързо да се справи със стреса.
Детето започва да се уморява по-бързо и по-често боледува от настинки.

- Създайте комфортна среда.

- Посетете училището предварително, разходете се по коридорите с детето си. Нека огледа класната стая, да седне на чиновете ....Покажете му тоалетната.

- Направете визуален график. Това е полезен инструмент за тези деца. Представлява набор от изображения, обекти и надписи, които показват последователност от действия. Това ще повиши уменията му за самоорганизация и ще балансира емоционалното му състояние.

- Обяснете му нормите за поведение в училище. Използвайте снимки или текстове, които обясняват правилата и ситуациите в училище – как например как да се държи в междучасието или по време на час.

- Подгответе любима играчка или предмет, който да напомня на детето ви за дома.

Заедно с учителите

  1. Обсъдете с учителите характеристиките, интересите, силните страни и възможните трудности на детето.
  2. Разработете индивидуален образователен план, който отчита нуждите на детето .
  3. Поддържайте диалог с учителите и отбелязвайте напредъка на детето. Бъдете наясно с неговите успехи и неуспехи.
  4. Не забравяйте, че училището и работата със специалисти в никакъв случай не заместват пълноценната семейна подкрепа. Затова не пропускайте да хвалите и насърчавате детето си за всякакви постижения, дори и за най-малките. Дайте му време да се отпусне у дома: поглезете го, гответе с него любимите му ястия, разхождайте се повече.
  5. Не забравяйте за себе си, защото родителите също преминават през период на адаптация на детето в училище:
  6. Свържете се с други родители на деца с ASD, споделете опит и намерете подкрепа.
  7. Отделете време за почивка и се погрижете за собственото си благополучие и дух.

Как може да помогне логопедът

Момиченце реди цветни моливи. Снимка: Getty

Детето трябва да работи с логопед не само в периода на подготовка и адаптация към училище. Дори в детската градина професионалистът ще помогне за подобряване на сетивните умения на детето в предучилищна възраст и други.
В резултат на това детето в предучилищна възраст:

- развива нагледно-образното мислене;

- научава повече за света около себе си, включително за предстоящото училище;

- става по-усърден и дисциплиниран;

- научава се да взаимодейства не само с родителите, но и с учителя.

След постъпване на детето в училище работата с логопед продължава.

Заниманията имат за цел:

Да развиват артикулацията, звуковото произношение и да помагат за увеличаване на активния речник. С течение на времето детето започва да изразява мислите си по-ясно и е по-добре разбрано от връстници и учители;

Да се научи да води диалог, правилно да използва невербални сигнали, да разбира емоциите и интонациите в речта на други хора;

Да овладява алтернативни видове комуникация (картинки, жестове, специални приложения). Това може да е от значение за тези, които имат затруднения в общуването.

За да бъде ефективна работата с логопед, трябва да се свържете с него възможно най-рано. След като се установи, че детето има разстройство от аутистичния спектър, трябва да си уговорите среща със специалист - това ще бъде интелигентното решение.
Успешната адаптация в училище до голяма степен зависи от сътрудничеството на родители, логопеди, учители и други специалисти, които трябва да работят заедно и да се съобразяват с нуждите на ученика.

Мона Василева

Здраве на семейството

Какво не трябва да правите, ако детето е с аутизъм

Здраве на семейството

Всяко дете с аутизъм е различно

Да поговорим

11 неща, които ще улеснят живота на дете с аутизъм

Още от Мнение на специалиста

Влюбени правят секс. Снимка: Shutterstock

 

Сутрин, през деня или вечер: кога е най-добре да правим секс

Мъж и жена готвят. Снимка: Shutterstock

2 сигнала, че партньорът ви обича

Баща и син играят шах. Снимка: Shutterstock

Опасни заблуди за ранното детско развитие

Майка и син общуват. Снимка: Shutterstock

Как да занимавате детето, ако не реагира на името си

Момиче, което е потиснато. Снимка: Shutterstock

 

Съученичка настрои всички срещу мен

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Майка чете приказка на дъщеря си. Снимка: Shutterstock

Образование

Защо детето иска постоянно да му четете една и съща приказка

Какви са предимствата и какви умения развива многократното повторение

Меган Маркъл и принц Хари. Снимка: Instagram

Заедно

Меган Маркъл и принц Хари публикуваха коледна картичка с децата

Арчи и Лилибет са копия на татко си

Влюбени правят секс. Снимка: Shutterstock

 

Здраве на семейството

Сутрин, през деня или вечер: кога е най-добре да правим секс

Какви са предимствата и минусите според науката

Разтворена книга, ароматни свещи и цвете. Снимка: Shutterstock

Заедно

Останете деца

Пуканките са любими на децата, но не са подходящи за всяка възраст.
Снимка: Shutterstock

 

Здраве

Може ли децата да ядат пуканки

Вижте защо специалистите не препоръчват консумацията им за по-малките

Мъж и жена готвят. Снимка: Shutterstock

Мнение на специалиста

2 сигнала, че партньорът ви обича

Или пък любовта вече си е отишла – проверете